Společný vzdělávací program knihovníků a učitelů reflektující tematický modul č. 1 Na cestě od autora ke čtenáři v knihovně pro věkovou kategorii žáků z 1. – 2. ročníku ZŠ dává nahlédnout na fenomén knihy z různých a pro žáky mladšího školního věku dosud neznámých úhlů pohledu. Stěžejním cílem vzdělávacího programu je získání pozitivního vztahu ke čtení, čtenářství, knihám a informačním zdrojům u žáků 1. – 2. ročníků ZŠ. Žáci díky lekcím budou na knihovnu nahlížet jako na místo, kde se lze setkat s příběhy, autory, nasloucháním, tvorbou apod. Prostřednictvím edukačních aktivit tak žák chápe knihovnu jako prostor, kde se může vždy dozvědět něco nového, jako prostor celoživotního učení.
|
|
Stručný průvodce programem
|
Podrobný popis výukového programu
Dokument obsahuje pojetí výukového programu (cíl, forma, klíčové kompetence, metody a způsoby realizace, potřebné zabezpečení, předpokládané náklady), podrobně rozpracovaný obsah programu, metodickou část, přílohovou část a evaluaci programu
Zpráva z ověřování:
|
Komplet pracovních a metodických listů ke stažení (ZIP)
Soubor obsahuje
|
Formát souboru: ZIP
Velikost souboru: 340 MB |
Portfolia pro žáky
PDF a DOC soubory materiálů, které žák dostává do ruky ke všem lekcím.
|
TEMATICKÉ BLOKY
Následující sekce anotuje jednotlivé tematické bloky a odkazuje na konkrétní sady podpůrných materiálů
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOCX (MS Office 365) a PDF.
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOCX (MS Office 365) a PDF.
Tematický blok 1: Písmenková polévka
ANOTACE:
Tato lekce propojuje specifickou oblast literatury – kuchařské knihy a recepty – se skládáním písmen do slov. Lekce je určena nejlépe žákům 1. třídy, zapojením pohybu a zrakové a vizuální paměti je velmi vhodná pro žáky s SVP. Lekci lze pojmout také jako inspiraci pro projektovou výchovu nebo navazující práci s podobnými tématy jako je zdravá strava, potravinová pyramida, vaření, kuchyně celého světa (zde pak lze navázat lekcí Leporelo). Design a forma tématu vychází z třífázového modelu učení (E-U-R). Evokace probíhá frontálně, uvědomění v pestrých aktivitách jak individuálních tak týmových, v závěrečné části reflexe je potom prostor věnován samostatné kreativní činnosti žáků
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
Tematický blok 2: Čardášová princezna
ANOTACE:
Lekce vychází z pohádky romské spisovatelky Evy Danišové. Žáci se v ní prakticky seznámí s touto tradiční literární formou, i její autorkou. A nejen to. Protože se princezna jmenuje Čardáška, zapátrají žáci s realizátorem po původu jejího jména – poznají tanec čardáš a několik nejznámějších hudebních nástrojů. Dle úvahy realizátora se žáci věnují problematice romské identity. V závěrečné výtvarné aktivitě si žáci vytvoří plošné loutky Čardášky a Ondřeje, hlavní hrdiny z této pohádky. Lekce žákům přináší důležité poslání – nezáleží na tom, jak vypadáme, ale na tom, jak se chováme.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
Tematický blok 3: Naše encyklopedie
ANOTACE:
Lekce praktickým způsobem seznámí žáky s pojmem encyklopedie a to skrze vlastní tvorbu – žáci vytváří na základě spolupráce a dotazování vlastní encyklopedické záznamy o svém spolužákovi – formulují otázky, dedukují, zapisují svá zjištění, výtvarně je zachycují. Svázáním těchto jednotlivých listů a společným vytvořením titulní strany, abecedním řazením a ostránkováním vznikne originální kolektivní dětská encyklopedie. Praktickou i kreativní činností pochopí žáci základní principy vzniku knihy a smysl existence tohoto druhu naučné literatury. Na výsledné práci je patrná pestrost vzhledu lidí, jejich zájmů, příp. i příslušnost k různým kulturám, obzvláště je-li mezi dětmi ve třídě zastoupena některá národnostní menšina. Žáci se tak učí respektu jeden k druhému, týmové spolupráci, společnému hledání řešení a ocenění výsledku společné práce. Vedlejším tématem lekce je opakování abecedy a abecední řazení.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
Tematický blok 4: Za ztracenou hvězdou a bájným jednorožcem
ANOTACE:
Tato lekce na pomezí fantazie a reality vezme žáky na výlet do fascinujícího světa hvězd, souhvězdí a bájných zvířat, speciálně jednorožce. Žáci na začátku lekce vymýšlí příběh podle obrázků, který je vtáhne do děje. Pak se oni sami stávají hlavními hrdiny – hledají ztracenou hvězdu, najdou souhvězdí, odkud hvězda nedopatřením spadla z noční oblohy a dokonce jí pomohou vrátit se zpět na místo, kam patří. Při tom všem si procvičí číselnou řadu od 1 do 40, budou rozvíjet jemnou motoriku a tříbit sluchové vnímání. Ve výtvarné aktivitě zapojí žáci prostorovou představivost a vytvoří nákres vlastního souhvězdí, kde jednotlivé hvězdy propojí netradičním recyklačním materiálem. Na závěr se zklidní a zapátrají v hloubce svého vlastního srdce po tom nejvroucnějším přání a kouzelným zaříkáním je zakouzlí – ztracená a opět nalezená hvězda v magické kombinaci s kouzelným rohem jednorožce má žákům za odměnu všechna přání splnit.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
Tematický blok 5: Rýmohrátky
ANOTACE:
Rýmování prožijí žáci hravou formou skrze pestré aktivity – nejprve budou žáci v pohybu hledat “parťáka do rýmu”, pak spolu vytvoří verš a nakonec v týmové spolupráci vymyslí báseň a stanou se nejen básníky, ale i ilustrátory. Rytmus slov říkadel a vymyšlených básní se pro skupinu stane výzvou k pohybu a reflexi skrze vytleskávání a vyjádření pohybem.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
Tematický blok 6: Letem světem leporelem
ANOTACE:
V této lekci žáci nejen prozkoumají knižní formát leporelo, ale přímo se stanou jeho autory a ilustrátory. Jeho výrobu žáci propojí s poznáváním světa – s leporelem sbaleným do kufru obletí planetu Zemi, zastaví se na každém kontinentu a seznámí se s místními dětmi, jejich vzhledem a způsobem života, často odlišným od toho našeho. Do jednotlivých obrázků jsou také vetknuta aktuální témata udržitelnosti rozvoje. Leporelo a jeho kreativní zpracování může posloužit jako základ pro jednu lekci, stejně jako pro projektovou výchovu nebo celý sled lekcí. Záleží pouze na realizátorovi, do jaké hloubky se chce jednotlivým tématům, které leporelo nabízí, s žáky věnovat. Motto této lekce zní: Buď sám změnou, kterou chceš ve světě i kolem sebe vidět!
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
Tematický blok 7: Já hmyzí superhrdina
ANOTACE:
Lekce seznamuje žáky s komiksem hravou formou. Žáci sami se promění v komiksové superhrdiny, kde si své vlastnosti vypůjčí od zástupců fascinující říše hmyzu a pavoukovců. Ti totiž, jak sami objeví, oplývají neuvěřitelnými vlastnostmi a zbraněmi. Během lekce si vytvoří masku, která jim proměnu umožní, a komiksovou bublinu, do které každý žák – hrdina – napíše svůj zvukový projev. Na závěr budou žáci společně sdílet své výtvory a nápady. Žáci si také mj. zapamatují základní fakta ze života vybraných drobných živočichů.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
Tematický blok 8: Kočičí lekce pro malé ilustrátory
ANOTACE:
Kdo to je ilustrátor? A proč jsou vlastně v knihách obrázky? Lekce hravým způsobem seznamuje žáky s fenoménem knižní ilustrace. Žáky doprovází fiktivní kočka Vička – píše žákům dopis s úkoly a svůj příběh. K dopisu i příběhu se však musí žáci dopátrat týmovým rozšiřováním tajných indicií – vyrazí na lov myší a vypátrají knihy. Kouzelným zaříkadlem se pak žáci přímo v kočky promění, protáhnou se a všemi smysly prožijí, jaké je to být kočkou. Na závěr žáci jako malí ilustrátoři výtvarně ztvární kočku Vičku v podobě jednoduché papírové loutky. Ve zbylém čase si žáci upevní a rozšíří povědomí o kočkovitých šelmách – divokých sestřenicích a bratrancích kočky Vičky a to při práci na hravé kočičí čtyřsměrce.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
MOTIVAČNÍ MATERIÁL PRO CÍLOVOU SKUPINU
Komiksový příběh
Forma: komiks Délka: 2 strany A4 (úvodní + příběhová) Tento komiks lze využít jako motivační prvek v úvodu výukového programu, případně opakovaně, pokud je program rozložen do delšího času, k připomenutí zaměření programu. |