VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 2
Na cestě od autora ke čtenáři v knihovně
Vzdělávací program “Od autora ke čtenáři v knihovně” je zaměřen na žáky 3. - 5. ročníku základní školy.
Žáci mladšího školního věku jeho prostřednictvím poznávají knihovnu jako instituci, získávají pozitivní vztah ke čtení, čtenářství a informačním zdrojům. Zároveň objevují knihovnu jako místo možných setkání s texty, spisovateli, obrazy, hudbou nebo mluveným slovem. |
|
Stručný průvodce programem
Materiál určený pro lektory k rychlé orientaci v obsahu a struktuře výukového programu. Dokument lze stáhnout a vytisknout.
|
Podrobný popis výukového programu
Dokument obsahuje pojetí výukového programu (cíl, forma, klíčové kompetence, metody a způsoby realizace, potřebné zabezpečení, předpokládané náklady), podrobně rozpracovaný obsah programu, metodickou část, přílohovou část a evaluaci programu
|
Komplet pracovních a metodických listů ke stažení (ZIP)
Soubor obsahuje
|
Formát souboru: ZIP
Velikost souboru: 26 MB |
Portfolia pro žáky
PDF a DOC soubory materiálů, které žák dostává do ruky ke všem lekcím.
|
TEMATICKÉ BLOKY
Následující sekce anotuje jednotlivé tematické bloky a odkazuje na konkrétní sady podpůrných materiálů
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátech PDF a DOCX.
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátech PDF a DOCX.
Tematický blok 1: Vyrob si svoji knihu
ANOTACE:
Lekce pojednává o výrobě knihy, jejím vzniku. Žáci se naučí, jak se kniha vyrábí a co vše je s výrobou knihy spojené. Tato lekce je úvodní, vzniklá kniha žáky může provázet následujícími lekcemi, kdy do ní vpisují, vlepují, malují, zakládají jednotlivé pracovní listy. Žáci v ní následně mohou listovat, orientovat se, vyhledávat informace, které si z jednotlivých lekcí odnesou.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 2: Jak putovala moudrost časem
ANOTACE:
Lekce je založená na základním poznání zdrojů, z kterých lidé vychází při učení a poznávání světa. V lekci si žáci uvědomí, co jsou zdroje našeho poznání, jaké dostupné zdroje poznání znají a jakým způsobem s nimi mohou pracovat. Seznámí se s předchůdci písma a poznají historii své nebo Národní knihovny.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 3: Anatomie knihy aneb Co přinesla pitva
ANOTACE:
Lekce je zaměřená na představení procesu výroby knihy, zejména jejich jednotlivých částí, kam spadá volba obálky, vazba knihy, ilustrace. Žáci se také dovědí, jak vznikala kniha v historii písemnictví a jaké změny nastaly v současné době.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 4: Autoři knih
ANOTACE:
V lekci se žáci při skupinové práci seznamují s profesemi spisovatel, ilustrátor, překladatel. Metodou simulační hry s vlastním objevováním se žáci vžijí do práce spisovatele, ilustrátora a překladatele. Žáci získávají zkušenosti a rozvíjejí své dovednosti při práci podle částečně zpracovaného scénáře, který ve své tvůrčí činnosti dotvářejí. Vyzkoušejí si vlastní tvůrčí činnost a prověří své schopnosti při prezentaci vzniklých textů, ilustrací a překladů. V závěrečné společné diskusi žáci posoudí úroveň vzniklých literárních ukázek, kladou autorům doplňující otázky a hodnotí nápaditost, originalitu, jazykovou správnost a porovnávají úroveň jednotlivých scénářů.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 5: Jak se rodí knížka
ANOTACE:
Lekce pojednává o tom, jakým způsobem vzniká kniha od jejího počátku, kdy se rodí nápad v autorově mysli až po část, kdy se kniha dostává do knihovny či knihkupectví. Žáci pracují s grafickým schématem, které jim pomáhá názorně vidět celou cestu knihy. Lektor žáky postupně provede zjednodušenou formou procesem vzniku knihy a vysvětlí jim význam některých povolání spjatých s touto činností.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 6: Knihovna od sklepa až po půdu
ANOTACE:
Lekce se zabývá seznámením žáků s budovou knihovny, jejími odděleními a službami. Cílem je seznámit žáky s tím, že knihovna je instituce sloužící primárně ke zpřístupnění knihovních i jiných jednotek (tj. jakýchkoli samostatně evidovaných jednotek) veřejnosti. Žáci poznají knihovnu jako instituci, která neslouží jen pro půjčování knih, ale jako instituci s rozmanitými službami. Žáci poznají také stručnou historii knihovnictví a knih.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 7: Cesta knihy knihovnou
ANOTACE:
Lekce pojednává o tom, co se děje s knihou od jejího nákupu knihovnou do vyřazení z fondu, pochopení činnosti různých oddělení v knihovně (resp. různých pracovníků). V programu se žáci formou detektivního pátrání po vzkazu umístěném v knize seznámí s tím, jak probíhá cesta knihy knihovnou od okamžiku, kdy ji knihovna koupí a převezme, do doby, než se ocitne v regále volného výběru fondu knihovny.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 8: Žánrohrátky
ANOTACE:
Ve vzdělávací lekci se žáci zamýšlejí nad základním tříděním žánrů dětské literatury, hledají vhodná kritéria pro třídění žánrů a poznatky aplikují na daný text. Žáci se v knihovně formou skládankového učení seznamují s běžnými názvy žánrů dětské literatury, jejich popisem a úryvky. Při práci vyhledávají a třídí informace z různých zdrojů. Navrhují strategie při řešení jednotlivých úkolů, prezentují výsledky práce své i skupiny a obhajují své názory.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 9: Z pohádky do pověsti a zpět
ANOTACE:
Lekce se zaměřuje na dva žánry, pohádku a pověst, u kterých objasňuje žákům rozdíly mezi těmito dvěma žánry. Pomocí vybraných metod si žáci ujasňují typické znaky pro oba žánry a dokáží tyto prvky identifikovat ve vybrané pohádce a pověsti. Lekce nim tak umožňuje získat znalosti pro rozlišení těchto žánrů.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 10: Znáte místní pověsti, tradice a zvyky?
ANOTACE:
Lekce pojednává o tom, jakým způsobem vzniká kniha od jejího počátku, kdy se rodí nápad v autorově mysli až po část, kdy se kniha dostává do knihovny či knihkupectví. Žáci pracují s grafickým schématem, které jim pomáhá názorně vidět celou cestu knihy. Lektor žáky postupně provede zjednodušenou formou procesem vzniku knihy a vysvětlí jim význam některých povolání spjatých s touto činností.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 11: Poezie není nuda aneb Rýmy, to jsou dobré šprýmy
ANOTACE:
Lekce je zaměřena na poezii jako na jeden ze základních druhů literatury. Lekce žákům přibližuje tento pojem a hravou či prožitkovou formou učí poznávat verš a rým a rozeznávat rozdíl mezi prózou a poezií.
Lekce je strukturována do dvou oblastí. V první je především poslechová a seznamuje žáky s různorodostí básní. Druhá část zapojuje žáky aktivně do přednesu. |
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 12: Jak se mluví za humny?
ANOTACE:
V učební jednotce se žáci při samostatné a individualizované práci pomocí slovní i písemné instruktáže seznamují s různými vrstvami jazyka. Při integrované samostatné práci s textem člení slovní zásobu podle určitých hledisek na jazyk spisovný, nespisovný, seznamují s pojmem nářečí, mapou nářečí a s tím, jak a kde se v ČR mluví. Při individualizovaném učení z textu o slangu a argotu žáci přebírají odpovědnost za porozumění a získané znalosti o těchto vrstvách českého jazyka.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 13: Žůžo dobrodrůžo
ANOTACE:
Lekce seznamuje žáky s dvěma žánry – dobrodružnou a detektivní literaturou. Během lekce se žáci naučí rozlišovat mezi oběma typy literatury. Analýzou textu se žáci naučí poznávat opakující se znaky žánrů. Pomocí indicií a typických prvků budou žáci hravou formou rozlišovat jednotlivé texty a zařazovat je do daných žánrů.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 14: Přeskakujeme v žánrech
ANOTACE:
Lekce se zaměřuje na připomenutí rozdílů mezi literárními žánry – pohádkou, pověstí, detektivní povídkou, fantasy a hororem, se kterými se žáci již seznámili v předchozích lekcích. Žáci se pokusí ve skupinkách upravit krátký příběh, který dostanou v komiksové formě. Každá skupina musí dodržet znaky žánru, který si vylosovala a se kterým se již dříve seznámila. Postupnou prezentací výsledku práce jednotlivých skupin si žáci mohou ověřit své znalosti a ohodnotit práci svých spolužáků.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 15: Od kroniky k internetu
ANOTACE:
Lekce seznamuje žáky s místem, kde se knihovna nachází, a naučit se pracovat se zdroji, které informace o místě poskytují. Design a forma tématu vychází z třífázového modelu učení (E-U-R). Ve fázi evokace se žáci zamýšlí nad zdroji, z kterých lze čerpat informace o lokalitě, kde žijí. Ve fázi uvědomění s vybranými zdroji pracují – hledají informace v kronikách, místním tisku a na internetu, určují stavby, porovnávají staré a současné fotografie. Ve fázi reflexe své výsledky práce prezentují ostatním. Společně se také seznámí s tvorbou rodokmenu.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 16: Knihovna budoucnosti
ANOTACE:
Lekce žákům představuje knihovnu jako místo, které využívají všechny věkové kategorie, místo společenské, kulturní, sociální. Lekce ukazuje, že knihovna není jen místem pro půjčování knih, ale i místem, kde relaxujeme, tvoříme, hrajeme si, komunikujeme a kde se také na chvíli můžeme stát samotnými tvůrci, architekty, správci, řediteli, kteří rozhodují o tom, co se v knihovně bude dělat a čím budou knihovny v budoucnosti.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
MOTIVAČNÍ MATERIÁL PRO CÍLOVOU SKUPINU
Komiksový příběh
Forma: komiks Délka: 2 strany A4 (úvodní + příběhová) Tento komiks lze využít jako motivační prvek v úvodu výukového programu, případně opakovaně, pokud je program rozložen do delšího času, k připomenutí zaměření programu. |
Doplňkový materiál pro žáky k vytištění
Forma: kvízy, osmisměrky křížovky, nápady na pohybové aktivity Délka: 5 stran A4, barevně |