S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení
Vzdělávací program “S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení” je zaměřen na žáky 3. - 5. ročníku základní školy.
Hlavním zpracovávaným tématem jsou informace a jejich význam v procesu celoživotního vzdělávání, způsoby jejich získávání, vyhodnocování a využívání. Žáci mladšího školního věku se seznamují také s různými edukačními nástroji – myšlenkovými mapami, grafy, schématy a způsoby kreativního zpracování textových a obrazových materiálů. |
|
Stručný průvodce programem
Materiál určený pro lektory k rychlé orientaci v obsahu a struktuře výukového programu. Dokument lze stáhnout a vytisknout.
|
Podrobný popis výukového programu
Dokument obsahuje pojetí výukového programu (cíl, forma, klíčové kompetence, metody a způsoby realizace, potřebné zabezpečení, předpokládané náklady), podrobně rozpracovaný obsah programu, metodickou část, přílohovou část a evaluaci programu
|
Komplet pracovních a metodických listů ke stažení (ZIP)
Soubor obsahuje
|
Formát souboru: ZIP
Velikost souboru: 50 MB |
Portfolia pro žáky
PDF soubory materiálů, které žák dostává do ruky k jednotlivým lekcím.
|
TEMATICKÉ BLOKY
Následující sekce anotuje jednotlivé tematické bloky a odkazuje na konkrétní sady podpůrných materiálů
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu PDF.
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu PDF.
Tematický blok 1: Lesní království
ANOTACE:
Téma „Lesní království“ žákům pomáhá pochopit různorodé významy a důležitost lesa, přičemž design celého edukačního procesu je navržen tak, aby žáci vedle rozvoje svých vědomostí primárně posilovali svou informační gramotnost. Ve výukovém bloku žáci pracují ve skupinách a prioritní činností, kterou vykonávají, je práce s tzv. informačním balíčkem. Každá skupina dostane přidělený jiný informační balíček, který obsahuje různé zdroje informací a materiálů, jako jsou knihy, časopisy či internetové stránky. Pomocí aktivní práce s těmito informačními zdroji mají žáci za úkol kolektivně vyplnit pracovní list. Žáci pracují například s obsahem a dalšími rejstříky knih. Jednotlivé skupiny závěrem svá řešení sdílí a diskutují, učí se pracovat s chybou. Různorodost dostupných zdrojů také u žáků buduje porozumění významu knihovny jako kulturní instituce poskytující spektrum informačních zdrojů dle vzdělávacích nebo informačních potřeb každého jedince.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 2: Kapka Voděnka
ANOTACE:
Téma s názvem „Kapka Voděnka“ pomáhá žákům pochopit různá skupenství vody, její koloběh a vliv tohoto koloběhu na přírodu, v níž žijí. Žáci se v rámci edukačního procesu seznamují s pojmy jako vypařování, kondenzace, srážky či akumulace, přičemž jsou vedeni k tomu, aby zmíněné jevy dokázali v principu pochopit. Informační gramotnost je v tomto výukovém bloku rozvíjena aktivní prací s informacemi, kdy žáci ve skupině řeší jeden pracovní list. Na základě svých prekonceptů stanovují hypotézy, které následně ověřují hledáním relevantních informací v různých informačních zdrojích. Pro zpestření výukového bloku každá skupina provádí jeden praktický pokus, který tematicky souvisí s obsahem pracovního listu. Pestrost této lekce podporuje u žáků i chápání knihovny jako příhodného místa pro neformální vzdělávání.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 3: Cesta do středu Země
ANOTACE:
Téma „Cesta do středu Země“ přibližuje žákům formou badatelsky orientované výuky jednotlivé půdní vrstvy, které se nachází pod zemí, po níž se každý den žáci pohybují. Tyto znalosti pak umožňují žákům pronikat do souvislostí každodenního života nejen v současné, ale i v historické perspektivě. Žáci během výukového bloku pracují ve skupinách dle hodnot kooperativního učení a vyplňují přidělený pracovní list. V rámci edukačního procesu využívají například knihy, periodika či podpůrné texty, které je pro dosažení stanoveného cíle nutné za využití kritického myšlení zanalyzovat, vyhodnotit a následně využít. Práce s těmito zdroji je přitom nastavena takovým způsobem, který žákům přibližuje rozmanitost informačních zdrojů, které jsou v knihovně dostupné. Součástí tématu je také společná reflexe skupin, při které vzniká společný výstup v podobě kreativně zpracovaných půdních vrstev, které ve výsledku fungují jako funkční celek ve formě leporela. Je tak posilována ta složka informační gramotnosti, která spočívá v efektivní komunikaci informací.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 4: Příroda maluje
ANOTACE:
Téma pojmenované „Příroda maluje“ si klade ambici přiblížit žákům vztah a vzájemnou závislost mezi životem rostlin a změnou ročních období. V rámci tohoto výukového bloku pracují žáci ve skupinách v principech kooperativního učení – smyslem této spolupráce je vyhotovení pracovních listů, které se neobejde bez využití různorodých informačních zdrojů v podobě ukázek z beletrie a naučné literatury. Žáci při zpracování tohoto tématu rozvíjejí všechny složky informační gramotnosti, především analýzu získaných informací a jejich efektivní využití. Získané informace a vypracované listy poslouží žákům v závěru výukového bloku jako zdroj inspirace a nových znalostí pro tvorbu vlastního jednoduchého komiksu. Komiks slouží pro vizuální komunikaci informací. Závěrem edukačního procesu jednotlivé skupiny svá řešení sdílí a diskutují o nich.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 5: Ani zvíře, ani rostlina
ANOTACE:
Téma se silným akcentem na místně zakotvené učení „Ani zvíře, ani rostlina” je orientované na problematiku hub. Žáci se při práci s tímto tématem naučí rozpoznat některé druhy hub rostoucí v lokalitě svého bydliště a získají povědomí o jejich vlastnostech. Klíčovou aktivitou pro vzdělávací proces je však aktivní práce s informacemi. Žáci celým tématem prochází ve dvojicích a mají za úkol společnými silami vyplnit jeden pracovní list. Pro jeho vyplnění je nezbytné informace nejen vyhledat, ale také analyzovat, vyhodnotit a vhodně využít. Celá činnost je přitom designována tak, aby posilovala i paměť, komunikační dovednosti a smysl pro kooperaci. Právě práce ve dvojicích podporuje schopnosti spolupráce a sdělování informací. Velký význam zde má prostor knihovny, který žákům ukazuje příležitosti a rozdíly neformálního a formálního vzdělávání. Pracovní listy jednotlivých dvojic slouží ve výsledku jako kreativní atlas hub, který je součástí společné závěrečné reflexe.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 6: Zvířecí moudrosti
ANOTACE:
Téma nazvané „Zvířecí moudrosti” se zaměřuje na práci s bajkou, jeho účelem je nejen žákům přiblížit tento literární útvar jako takový, ale především posílit schopnost žáků pracovat
s informacemi v edukačním procesu. Žáci ve skupině pracují s textem a rozvíjí tak klíčovou složku informační gramotnosti – toho je docíleno zejména aktivní prací s klíčovými slovy. Po analýze textu žáci zpracují vlastní tvořivý text, který obsahuje zadané prvky, jako je například nepravdivá informace. Důraz je přitom kladen právě na kreativní využití informací na základě předchozí analýzy. Při společné reflexi si žáci své výstupy prezentují a kritickým myšlením se snaží rozlišit pravdivé informace od nepravdivých. |
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 7: Zvířátka v pohádkách a příbězích
ANOTACE:
Téma „Zvířátka v pohádkách a příbězích“ je zaměřeno na tzv. „zlatý fond“ české literatury, žáci se tedy seznamují s některými autory a ilustrátory tradičních dětských knih. V průběhu edukačního procesu vyplňují žáci ve skupinách pět pracovních listů, přičemž potřebné informace pro jejich vyplnění čerpají z online i offline informačních zdrojů. Je tak rozvíjeno samotné pochopení toho, jaké informace máme a jak různorodou mohou mít podobu. Jednotlivé aktivity jsou designovány takovým způsobem, aby podporovaly kritickou práci s informacemi jako je jejich analýza, vyhodnocení a efektivní využití pro dosažení určeného cíle. Současně se žáci zdokonalují ve čtení s porozuměním, aktivní práci s textem a trénují paměť. Závěrem tématu jednotlivé skupiny společně reflektují a sdílí svá řešení, dále s nimi kriticky pracují a hledají mezi nimi souvislosti.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 8: Odpad sem, odpad tam, já se na něj podívám
ANOTACE:
Téma s názvem „Odpad sem, odpad tam, já se na něj podívám“ reflektuje místně zakotvené vzdělávání a je zaměřeno na získávání informací o odpadu, jeho recyklaci, o době rozkladu různých materiálů atd. Žáci v průběhu výukového bloku získávají všechny tyto informace z různých informačních zdrojů (knihy, časopisy, video, obrázky) a učí se s těmito informacemi dále pracovat – získané informace hodnotí, analyzují a vyhodnocují. Žáci se zároveň učí pracovat ve skupině, respektovat individuality skupiny a postupovat dle principů kooperativního učení. Informační gramotnost je tak rozvíjena v celé své šíři. V průběhu edukačního procesu vyplňují žáci postupně pět pracovních listů a na závěr celá třída získané informace vyhodnocuje, společně si chybějící informace doplňuje a vytváří časovou osu rozkladu odpadu v přírodě. Smyslem toho je nejen získání znalostí, ale i posílení morálních hodnot. Žáci se pohybují po knihovně, vnímají bohaté zdroje informací knihovnou nabízené a uvědomují si její výhody a možnosti, které neformální vzdělávání může přinášet oproti prostoru běžné třídy.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
MOTIVAČNÍ MATERIÁL PRO CÍLOVOU SKUPINU
Komiksový příběh
Forma: komiks Délka: 2 strany A4 (úvodní + příběhová) Tento komiks lze využít jako motivační prvek v úvodu výukového programu, případně opakovaně, pokud je program rozložen do delšího času, k připomenutí zaměření programu. |
Doplňkový materiál pro žáky k vytištění
Forma: kvízy, osmisměrky křížovky, nápady na pohybové aktivity Délka: 5 stran A4, barevně |