Vzdělávací program S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení pro věkovou kategorii žáků z 6. - 7. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8letého gymnázia žákům otevírá 8 tematických bloků, jejichž oblasti jsou navázány na vzdělávací obsah, se kterým se žáci běžně setkávají ve škole.
Cílem vzdělávacího programu je posílení informační gramotnosti žáků a budování vztahu ke knihovnám jako institucím se vzdělávacím potenciálem. Žáci se také seznámí s metodami a strategiemi celoživotního učení, kterým je věnován jeden celý tematický blok. Dále jsou jim představeny nástroje a postupy, které lze aplikovat k posilování informační gramotnosti a praktickému posuzování zdrojů i informací v každodenním životě. K dalším cílům programu patří i rozvoj tzv. měkkých klíčových kompetencí, mezi něž patří schopnost prezentace, komunikace, diskuze a věcné argumentace. Hlavními metodami, jejichž pomocí je cílů v programu dosahováno, jsou principy konstruktivistického pedagogického paradigmatu a kompetenčního učení. |
|
Stručný průvodce programem
|
Podrobný popis výukového programu
Dokument obsahuje pojetí výukového programu (cíl, forma, klíčové kompetence, metody a způsoby realizace, potřebné zabezpečení, předpokládané náklady), podrobně rozpracovaný obsah programu, metodickou část, přílohovou část a evaluaci programu
|
Komplet pracovních a metodických listů ke stažení (ZIP)
Soubor obsahuje
|
Formát souboru: ZIP
Velikost souboru: 143 MB |
Zastřešující příběh
Zastřešující příběh
|
Portfolia pro žáky
PDF soubory materiálů, které žák dostává do ruky k jednotlivým lekcím.
|
TEMATICKÉ BLOKY
Následující sekce anotuje jednotlivé tematické bloky a odkazuje na konkrétní sady podpůrných materiálů
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOCX (MS Office 365) a PDF.
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOCX (MS Office 365) a PDF.
Tematický blok 1: Spolupráce a přátelství
ANOTACE:
Tematický blok č. 1 se zaměřuje především na objasnění role člověka jako jednotlivce v lidské společnosti a významu přátelství. Slouží jako motivační úvod k celému programu, proto se snaží vzbudit zájem žáků o společné aktivity a hry, jejichž cílem je rozvíjet komunikaci v kolektivu a budovat příznivé klima ve třídě. Tematický blok vede k uvědomění si odlišností mezi virtuálními a skutečnými přáteli a učí žáky formulovat a vyjadřovat své postoje a emoce. Obsah reaguje na aktuální problémy a témata, která daná cílová skupina řeší – introvertní vs. extrovertní povaha spolužáků, jak být šťastný, zda je důležité být oblíbený atd
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 2: Svět dezinformací
ANOTACE:
Téma Svět dezinformací žáky upozorňuje na rizika spojená s šířením nepravdivých a nedůvěryhodných informací či poplašných zpráv. Vede k uvědomění, že žít v záplavě dat a informací vyžaduje znát metody kritického myšlení a aplikovat je do svého života. Poukazuje na rozdíly mezi analogovými a digitálními informacemi a navrhuje možnosti práce s nimi na příkladu profilu člověka na sociální síti. Cílem je také předat žákům znalost, jak rozeznat reklamní sdělení a jeho prvky od seriózního článku.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 3: Životní prostředí
ANOTACE:
Tento blok žákům přibližuje téma ekologie a jeho důležitost. V devadesáti minutách je věnována pozornost důsledkům lidské činnosti a opatřením, díky jejichž aplikaci do svého života žáci přispějí k udržitelnému rozvoji lidské společnosti. Tematický blok vede k zamyšlení nad každodenním chováním a možnostmi zmírnění jeho dopadu na naši planetu. Žáci se detailněji, z hlediska ekologického vnímání, zabývají tématy ochrana vody, ovzduší a třídění odpadu. Zároveň si v průběhu tematického bloku cíleně posilují a podporují, popř. budují ekologický přístup k přírodě a svému okolí.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 4: Kulturní dědictví
ANOTACE:
Blok Kulturní dědictví je zaměřen na představení základního dělení českých i světových památek na hmotné a nehmotné. Žáci se v průběhu tematického bloku dozví, které památky se do jednotlivých kategorií zařazují, dále se např. seznámí s institucí UNESCO, pokusí se vytvořit fiktivní přihlášku právě do této organizace. V průběhu tematického bloku žáci získají informace nejen o základním obecném dělení v kategorii památek, ale také o konkrétních světových a českých památkách. Získané informace si navzájem předají, takže v závěru tematického bloku by žáci měli mít přehled nejen o tom, jak se památky dělí, ale hlavně o charakteristikách jednotlivých kategorií, a to na úrovni světového i českého prostředí.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 5: Techniky učení
ANOTACE:
Téma Techniky učení nabízí žákům metody, jak si usnadnit třídění a pamatování si nových informací a jak k celému procesu učení přistupovat. Seznamuje je s principy, jak učení funguje, a navrhuje postupy, které lze prakticky aplikovat nejen ve škole. Blok žákům pomáhá pracovat s chybou a vysvětluje pojmy, jako je krátkodobá a dlouhodobá paměť, mnemotechnické pomůcky, myšlenková mapa a prokrastinace. Představuje základní studijní typy a to, jak využít jejich způsobů chování při studiu.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 6: Cizí jazyk a komunikace
ANOTACE:
Komunikace je základní dovedností pro lidské fungování, a právě tento blok žákům ukazuje, že schopnost komunikace není jen ovládání řeči, i když je studium cizích jazyků zásadní pro dorozumívání se. Žáci se seznámí také s pojmem umělé jazyky a sami si vyzkouší jednoduchý překlad v esperantu. Je zde představena verbální i neverbální komunikace na příkladu pantomimických i šifrovacích aktivit s textem i obrázky, kde jsou znázorněny univerzální principy lidské komunikace a podobnosti i odlišnosti různých jazyků.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 7: Krizové situace
ANOTACE:
Sedmý tematický blok žákům předkládá možný scénář krizové situace, na kterém se ilustruje propojenost všech základních oblastí fungování lidské společnosti (elektřina, doprava, internet, telefonní signál, ...). Žáci se učí prakticky řešit nastalé problémy a správně jednat v případě tzv. blackoutu. Tematický blok je naučí rozpoznat zvuky poplašné sirény, sestavit lékárničku nebo pracovat s mapou a starým jízdním řádem. Je kladen důraz na uvědomění si priorit, rychlé a efektivní rozhodování ve stavu nouze a zjištění, kde v krizi hledat potřebné informace, radu, pomoc.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 8: Algoritmické myšlení
ANOTACE:
Poslední blok žákům představuje pojem algoritmus a nutnost přesně následovat instrukce či popisovat postup v případě provádění úkolu. Vysvětluje, co je to vlastně programování, že k tomu není automaticky nutný počítač, a v čem to celé spočívá. Ukazuje, že slovo robot a umělá inteligence nejsou jen slova ze sci-fi filmů, a pracuje s reálnými příklady jejich využití v praxi. Žáci se s pomocí papíru a tužky seznámí s principem blokového programování, fungování počítačů a výrokové logiky. Vyzkouší si také tvorbu diagramu a vzájemné testování jeho správnosti.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
MOTIVAČNÍ MATERIÁL PRO CÍLOVOU SKUPINU
Komiksový příběh
Forma: komiks Délka: 2 strany A4 (úvodní + příběhová) Tento komiks lze využít jako motivační prvek v úvodu výukového programu, případně opakovaně, pokud je program rozložen do delšího času, k připomenutí zaměření programu. |