CO NEBYLO V UČEBNICI
  • Úvodní strana
  • O projektu
  • ZAPOJENÉ SUBJEKTY
  • Vzdělávací programy
    • VP1
    • VP2
    • VP3
    • VP4
    • VP5
    • VP6
    • VP7
    • VP8
    • VP9
  • Kontakt

VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 5

S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení
pro věkovou kategorii žáků
z 8. – 9. ročníku ZŠ 
a odpovídající ročníky 8 a 6letého gymnázia

Vzdělávací program “S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení” je zaměřen na žáky 8. – 9. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8 a 6letého gymnázia.
Vzdělávací program žáky seznamuje s řadou praktických metod kritického čtení, myšlení a organizace informací. Žáci si tak vyzkouší práci s metodami, jako jsou například Vennovy diagramy, myšlenkové mapy, časové osy nebo volné psaní. Pomocí těchto nástrojů žáci informace nejen aktivně vyhledávají, ověřují a hodnotí, ale také dále využívají a přetvářejí v nové informační výstupy, které dále prezentují a obhajují.
Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní License.
Vzdělávací stupeň: ZŠ, 2. stupeň, víceletá gymnázia
Ročník: 8. - 9. ročník a odpovídající ročníky víceletých gymnázií
Cílový věk: 13 - 15 let
Velikost skupiny: 15 - 20 žáků
Počet lektorů: 1 - 2
Struktura: ​5 tematických bloků
Celková časová dotace: bloky 135-180 min.
Místo realizace: školní třída, knihovna, počítačová učebna
Obsah této stránky:
  1. Základní informace o výukovém programu (video, anotace, parametry)
  2. Stručný průvodce programem pro lektora
  3. Podrobný popis výukového programu
  4. Komplet pracovních a metodických materiálů
  5. Anotace tematických bloků, včetně pracovních a metodických materiálů
  6. Motivační materiály pro žáky (animovaný příběh, komiks, sada interaktivních her

Stručný průvodce programem
Picture
STÁHNĚTE ve formátu: PDF
Velikost souboru: 1 MB
Počet stran: 2
Materiál určený pro lektory k rychlé orientaci v obsahu a struktuře výukového programu. Dokument lze stáhnout a vytisknout.

Podrobný popis výukového programu

STÁHNĚTE ve formátu: PDF,  DOC
Velikost souboru: 2 MB
Počet stran: 84
Závěrečné zprávy z ověřování: Masarykova ZŠ Polička


Dokument obsahuje pojetí výukového programu (cíl, forma, klíčové kompetence, metody a způsoby realizace, potřebné zabezpečení, předpokládané náklady), podrobně rozpracovaný obsah programu, metodickou část, přílohovou část a evaluaci programu

Komplet pracovních a metodických listů ke stažení (ZIP)

Soubor obsahuje
  • sadu pracovních listů ke každému tematickému bloku
  • sadu metodických listů a klíčů řešení ke každému tematickému bloku
  • portfolio pro žáky
  • dokumenty jsou ve formátu DOC a PDF
Formát souboru: ZIP
Velikost souboru: 80 MB
STÁHNOUT

Portfolia pro žáky

PDF soubory materiálů, které žák dostává do ruky k jednotlivým lekcím.
PROHLÉDNOUT

TEMATICKÉ BLOKY

Následující sekce anotuje jednotlivé tematické bloky a odkazuje na konkrétní sady podpůrných materiálů
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy

Dokumenty jsou ve formátu DOCX (MS Office 365) a PDF.

Tematický blok 1: Cesta ke svobodě

​ANOTACE:
Téma „Cesta ke svobodě“ pracuje zejména s pojmy cenzura, propaganda, konflikt, represe, totalita a znárodnění. Prostřednictvím aktivní skupinové práce žáci v různorodých informačních zdrojích definují obsah pojmů. Pracují ve skupině, využijí komunikační dovednosti a kritické myšlení. Žáci ve výsledku rozumí pojmům, dokáží vysvětlit jejich obsah a reálný dopad na život jedince i společnosti. Nedílnou součástí je prezentace získaných znalostí a dovedností před skupinou a hodnocení výsledků vlastní práce, vytváření souvislostí, schopnost argumentace a vlastního informovaného názoru. Práci doplňuje analýza video ukázek a řízená diskuze. Využitím kritického myšlení se žáci učí správně vyhodnocovat chyby a pracovat s nimi. Žáci kriticky hodnotí a chápou praktiky totalitních režimů. Z důvodu komplexnosti celého tématu má tento tematický blok vyšší hodinovou dotaci, která je důležitá především pro pečlivou práci s prekoncepty žáků a definování jejich informační potřeb.
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče)
PROHLÉDNOUT

Tematický blok 2: Vypátrej knihu

​ANOTACE:
Anotace – Téma s názvem „Vypátrej knihu“ pomáhá žákům utvořit si celkový obraz totalitní společnosti a její dopad na československou literaturu. V rámci tematického bloku žáci získají základní orientaci v pojmech, jako je totalitní literatura a její rozdělení na oficiální, samizdatovou a exilovou. Zároveň pochopí důvody, které vedly k tomuto rozdělení literatury a soudobých časopisů. Žáci posilují svoji informační gramotnost a učí se informace efektivně vyhledávat, třídit je, hodnotit a správným způsobem dále využít. Využitím kritického myšlení se žáci učí správně vyhodnocovat chyby a pracovat s nimi. V průběhu realizace tematického bloku žáci vyplňují pracovní listy k danému tématu a na závěr každá skupina získané informace vyhodnocuje a prezentuje ostatním, čímž posiluje komunikační dovednosti a učí se obhajovat vlastní názor.
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče)​
PROHLÉDNOUT

Tematický blok 3: Spolky v totalitě

​ANOTACE:
Anotace – Téma „Spolky v totalitě“ si klade za cíl seznámit žáky s principy občanské společnosti a možnostmi volnočasových aktivit v době československého reálného socialismu. Edukačním principem je prostřednictvím vlastní práce žáků demonstrovat rozdělení občanských aktivit na totalitním režimem dovolené a zakázané a zároveň si uvědomit důsledky činnosti v daných spolcích. Žáci v průběhu realizace tohoto bloku pracují samostatně a následně ve skupinách, finální částí je posléze prezentace získaných znalostí i dovedností před skupinou a sdílení i hodnocení výsledků práce. V průběhu realizace tematického bloku žák pracuje se dvěma pracovními listy a vyváženě střídá samostatnou a skupinovou práci. Důležitým prvkem je vytváření souvislostí, vyvozování a schopnost argumentace. V průběhu celého bloku žáci intenzivně pracují na posilování schopnosti práce s informací a jejím využití i předání.
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče)​
PROHLÉDNOUT

Tematický blok 4: Příběhy '89

​ANOTACE:
Anotace – Téma pojmenované „Příběhy ’89“ seznámí žáky s obdobím politických změn v roce 1989, označovaným jako „sametová revoluce“. V úvodu tematického bloku žáci ukotví celou událost do historického a společenského kontextu. Dále nahlížejí na tuto významnou společenskou změnu prostřednictvím osudů a životních příběhů vybraných osobností, které svými aktivitami zasáhly do období přerodu totalitního režimu do demokracie. Prostřednictvím jejich osudů sledují klíčové události roku 1989 z různých úhlů pohledu i jejich důsledky pro současnost. Tematický blok vychází ze zkušeností žáků se sociálními sítěmi, využívá toho, že je toto prostředí pro žáky důvěrně známé a atraktivní. Zábavnou formou rozvíjí jejich vědomosti a primárně posiluje informační gramotnost. Žáci aktivně pracují s různorodými informačními zdroji (knihy, tisk, internet), třídí informace, hodnotí jednotlivé zdroje, porovnávají je. Žáci pracují ve dvojicích i ve skupinách a na závěr svá řešení sdílí a diskutují o nich, učí se pracovat s chybou.
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče)​
PROHLÉDNOUT

Tematický blok 5: Žiju svobodu

​ANOTACE:
Anotace – Téma „Žiju svobodu“ seznamuje žáky s principy demokracie a svobodnými volbami. Klade si za cíl ukázat žákům, že každý má možnost výběru a může se rozhodnout sám za sebe. Na začátku tematického bloku žák získá povědomí o demokracii, její historii i o politickém systému České republiky. Žák se setkává s volbami nanečisto a učí se chápat svou roli v systému právního státu. V průběhu bloku získává informace z on­‑line i off­‑line zdrojů a učí se s těmito informacemi dále efektivně pracovat. Získané informace hodnotí, analyzuje a vyhodnocuje. V průběhu realizace bloku také žáci vyplňují pracovní list k danému tématu a na závěr tematického bloku celá třída získané informace vyhodnocuje, společně si chybějící informace doplní a s těmito informacemi dále pracuje a vytváří souvislosti. Žák se současně učí pracovat ve skupině a být jí přínosem. Zdokonaluje se ve čtení s porozuměním, spolupracuje, diskutuje a obhajuje svůj názor. Na závěr tohoto bloku si žáci vyzkoušejí fiktivní volby.
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče)​
PROHLÉDNOUT

MOTIVAČNÍ MATERIÁL PRO CÍLOVOU SKUPINU

Picture
Komiksový příběh
Forma: komiks
Délka: 2 strany A4 (úvodní + příběhová)
Tento komiks lze využít jako motivační prvek v úvodu výukového programu, případně opakovaně, pokud je program rozložen do delšího času, k připomenutí zaměření programu.

STÁHNOUT JAKO PDF

Sada tematických interaktivních her
Proklikejte si!

Picture
Picture
Picture
  • Úvodní strana
  • O projektu
  • ZAPOJENÉ SUBJEKTY
  • Vzdělávací programy
    • VP1
    • VP2
    • VP3
    • VP4
    • VP5
    • VP6
    • VP7
    • VP8
    • VP9
  • Kontakt