S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení
Vzdělávací program “S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení” je zaměřen na žáky 8. – 9. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8 a 6letého gymnázia.
Vzdělávací program žáky seznamuje s řadou praktických metod kritického čtení, myšlení a organizace informací. Žáci si tak vyzkouší práci s metodami, jako jsou například Vennovy diagramy, myšlenkové mapy, časové osy nebo volné psaní. Pomocí těchto nástrojů žáci informace nejen aktivně vyhledávají, ověřují a hodnotí, ale také dále využívají a přetvářejí v nové informační výstupy, které dále prezentují a obhajují. |
|
Stručný průvodce programem
|
Podrobný popis výukového programu
STÁHNĚTE ve formátu: PDF, DOC
Velikost souboru: 2 MB Počet stran: 84 Závěrečné zprávy z ověřování: Masarykova ZŠ Polička Dokument obsahuje pojetí výukového programu (cíl, forma, klíčové kompetence, metody a způsoby realizace, potřebné zabezpečení, předpokládané náklady), podrobně rozpracovaný obsah programu, metodickou část, přílohovou část a evaluaci programu
|
Komplet pracovních a metodických listů ke stažení (ZIP)
Soubor obsahuje
|
Formát souboru: ZIP
Velikost souboru: 80 MB |
Portfolia pro žáky
PDF soubory materiálů, které žák dostává do ruky k jednotlivým lekcím.
|
TEMATICKÉ BLOKY
Následující sekce anotuje jednotlivé tematické bloky a odkazuje na konkrétní sady podpůrných materiálů
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOCX (MS Office 365) a PDF.
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOCX (MS Office 365) a PDF.
Tematický blok 1: Cesta ke svobodě
ANOTACE:
Téma „Cesta ke svobodě“ pracuje zejména s pojmy cenzura, propaganda, konflikt, represe, totalita a znárodnění. Prostřednictvím aktivní skupinové práce žáci v různorodých informačních zdrojích definují obsah pojmů. Pracují ve skupině, využijí komunikační dovednosti a kritické myšlení. Žáci ve výsledku rozumí pojmům, dokáží vysvětlit jejich obsah a reálný dopad na život jedince i společnosti. Nedílnou součástí je prezentace získaných znalostí a dovedností před skupinou a hodnocení výsledků vlastní práce, vytváření souvislostí, schopnost argumentace a vlastního informovaného názoru. Práci doplňuje analýza video ukázek a řízená diskuze. Využitím kritického myšlení se žáci učí správně vyhodnocovat chyby a pracovat s nimi. Žáci kriticky hodnotí a chápou praktiky totalitních režimů. Z důvodu komplexnosti celého tématu má tento tematický blok vyšší hodinovou dotaci, která je důležitá především pro pečlivou práci s prekoncepty žáků a definování jejich informační potřeb.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 2: Vypátrej knihu
ANOTACE:
Anotace – Téma s názvem „Vypátrej knihu“ pomáhá žákům utvořit si celkový obraz totalitní společnosti a její dopad na československou literaturu. V rámci tematického bloku žáci získají základní orientaci v pojmech, jako je totalitní literatura a její rozdělení na oficiální, samizdatovou a exilovou. Zároveň pochopí důvody, které vedly k tomuto rozdělení literatury a soudobých časopisů. Žáci posilují svoji informační gramotnost a učí se informace efektivně vyhledávat, třídit je, hodnotit a správným způsobem dále využít. Využitím kritického myšlení se žáci učí správně vyhodnocovat chyby a pracovat s nimi. V průběhu realizace tematického bloku žáci vyplňují pracovní listy k danému tématu a na závěr každá skupina získané informace vyhodnocuje a prezentuje ostatním, čímž posiluje komunikační dovednosti a učí se obhajovat vlastní názor.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 3: Spolky v totalitě
ANOTACE:
Anotace – Téma „Spolky v totalitě“ si klade za cíl seznámit žáky s principy občanské společnosti a možnostmi volnočasových aktivit v době československého reálného socialismu. Edukačním principem je prostřednictvím vlastní práce žáků demonstrovat rozdělení občanských aktivit na totalitním režimem dovolené a zakázané a zároveň si uvědomit důsledky činnosti v daných spolcích. Žáci v průběhu realizace tohoto bloku pracují samostatně a následně ve skupinách, finální částí je posléze prezentace získaných znalostí i dovedností před skupinou a sdílení i hodnocení výsledků práce. V průběhu realizace tematického bloku žák pracuje se dvěma pracovními listy a vyváženě střídá samostatnou a skupinovou práci. Důležitým prvkem je vytváření souvislostí, vyvozování a schopnost argumentace. V průběhu celého bloku žáci intenzivně pracují na posilování schopnosti práce s informací a jejím využití i předání.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 4: Příběhy '89
ANOTACE:
Anotace – Téma pojmenované „Příběhy ’89“ seznámí žáky s obdobím politických změn v roce 1989, označovaným jako „sametová revoluce“. V úvodu tematického bloku žáci ukotví celou událost do historického a společenského kontextu. Dále nahlížejí na tuto významnou společenskou změnu prostřednictvím osudů a životních příběhů vybraných osobností, které svými aktivitami zasáhly do období přerodu totalitního režimu do demokracie. Prostřednictvím jejich osudů sledují klíčové události roku 1989 z různých úhlů pohledu i jejich důsledky pro současnost. Tematický blok vychází ze zkušeností žáků se sociálními sítěmi, využívá toho, že je toto prostředí pro žáky důvěrně známé a atraktivní. Zábavnou formou rozvíjí jejich vědomosti a primárně posiluje informační gramotnost. Žáci aktivně pracují s různorodými informačními zdroji (knihy, tisk, internet), třídí informace, hodnotí jednotlivé zdroje, porovnávají je. Žáci pracují ve dvojicích i ve skupinách a na závěr svá řešení sdílí a diskutují o nich, učí se pracovat s chybou.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 5: Žiju svobodu
ANOTACE:
Anotace – Téma „Žiju svobodu“ seznamuje žáky s principy demokracie a svobodnými volbami. Klade si za cíl ukázat žákům, že každý má možnost výběru a může se rozhodnout sám za sebe. Na začátku tematického bloku žák získá povědomí o demokracii, její historii i o politickém systému České republiky. Žák se setkává s volbami nanečisto a učí se chápat svou roli v systému právního státu. V průběhu bloku získává informace z on‑line i off‑line zdrojů a učí se s těmito informacemi dále efektivně pracovat. Získané informace hodnotí, analyzuje a vyhodnocuje. V průběhu realizace bloku také žáci vyplňují pracovní list k danému tématu a na závěr tematického bloku celá třída získané informace vyhodnocuje, společně si chybějící informace doplní a s těmito informacemi dále pracuje a vytváří souvislosti. Žák se současně učí pracovat ve skupině a být jí přínosem. Zdokonaluje se ve čtení s porozuměním, spolupracuje, diskutuje a obhajuje svůj názor. Na závěr tohoto bloku si žáci vyzkoušejí fiktivní volby.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
MOTIVAČNÍ MATERIÁL PRO CÍLOVOU SKUPINU
Komiksový příběh
Forma: komiks Délka: 2 strany A4 (úvodní + příběhová) Tento komiks lze využít jako motivační prvek v úvodu výukového programu, případně opakovaně, pokud je program rozložen do delšího času, k připomenutí zaměření programu. |