Vzdělávací program Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text v osmi tematických blocích seznamuje žáky s tvorbou odborného textu. Každý tematický blok se zabývá jedním okruhem znalostí a dovedností, které by žák měl při psaní odborného textu ovládat, přičemž pozornost je věnována průřezově rozvíjení informační gramotnosti. Skrze různá témata a příběhy se žáci budou učit rozpoznávat odborný text, učit se jej psát, vyhledávat k němu relevantní informace, hodnotit nalezené zdroje i umět správně citovat použité zdroje. Žáci se taktéž za pomocí metod kritického myšlení budou učit pracovat s textem a analyzovat jej. V závěru tematického bloku se žáci naučí základům prezentačních dovedností, které mohou využít při prezentaci odborného textu.
|
|
Stručný průvodce programem
|
Podrobný popis výukového programu
STÁHNĚTE ve formátu: PDF, DOC
Velikost souboru: 3 MB Počet stran: 186 Práce s žáky se SVP: PDF, DOC Závěrečné zprávy z ověřování: PDF Dokument obsahuje pojetí výukového programu (cíl, forma, klíčové kompetence, metody a způsoby realizace, potřebné zabezpečení, předpokládané náklady), podrobně rozpracovaný obsah programu, metodickou část, přílohovou část a evaluaci programu
|
Komplet pracovních a metodických listů ke stažení (ZIP)
Soubor obsahuje
|
Formát souboru: ZIP
Velikost souboru: 220 MB |
Portfolia pro žáky
PDF soubory materiálů, které žák dostává do ruky k jednotlivým lekcím.
|
TEMATICKÉ BLOKY
Následující sekce anotuje jednotlivé tematické bloky a odkazuje na konkrétní sady podpůrných materiálů
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOCX (MS Office 365) a PDF.
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOCX (MS Office 365) a PDF.
Tematický blok 1: Laboratoř odborného textu
ANOTACE:
Co je to odborný text? Co je pro něj typické? Jaké sdělení a jakou formou práce s informacemi odborný text přináší? Těmito a dalšími otázkami se zabývá tento tematický blok. Žáci se v něm učí porozumět tomu, jak odborný text vypadá a jaké má typické znaky a náležitosti. Základní znaky odborného textu se žáci naučí poznávat, chápat i vyhledávat v textu.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 2: Text pod mikroskopem
ANOTACE:
Rozumím textu, který čtu? Umím odhalit jeho hlavní myšlenku? Co jsou to klíčová slova? Tento tematický blok se zaměřuje na práci s textem a jeho porozumění. Při čtení i psaní je důležité se v textu orientovat a uplatňovat kritické myšlení. To vše podporuje rozvoj informační gramotnosti. V úvodních aktivitách se žáci seznámí s pojmem klíčová slova a naučí se je v textu vyhledávat. Pomocí metody I.N.S.E.R.T. si osvojují dovednost zpracovávat a značkovat text. V závěru tematického bloku je použita metoda Blackout Poetry, díky které si žáci vytvoří svou unikátní báseň, která je výtvarným dílem i výukovým materiálem.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 3: Kdo hledá, najde
ANOTACE:
Kde mám vyhledávat informace? Kam se mohu obrátit, když nějakou informaci potřebuji? Jak mám vyhledávat informace na internetu či v knihovně? Tematický blok je zaměřen na téma vyhledávání informací. Žáky seznámí s možnostmi vyhledávání informací v online prostředí (na internetu) i offline prostředí (v knihovně). Naučí se pracovat s různými internetovými vyhledávači a budou znát strategie, kterými můžou na internetu vyhledávat. Dozví se, jak pracovat s online knihovním katalogem a jakým způsobem si najít knihu fyzicky v knihovně. Během tematického bloku se žáci budou pohybovat v prostorách knihovny, díky čemuž poznají i samotnou instituci.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 4: Věřte, nevěřte. Ověřte!
ANOTACE:
Jak spolehlivě hodnotit informace? Který zdroj je vhodný pro můj referát? Tematický blok seznámí žáky s tím, jak hodnotit informace a ověřovat zdroje. Žáci během jednotlivých fází procházejí postupy, které jim ucelí pohled na způsob použití vyhledaných informací pro práci s odborným textem. Pomocí metod kritického myšlení se postupně zamýšlejí nad problematikou hodnocení informací. Tematický blok představí žákům nástroj pro hodnocení informací a ověřování zdrojů, který si poté odnášejí z výuky, aby s ním mohli kdykoli dle potřeby pracovat.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 5: Jsem autor, nejsem plagiátor
ANOTACE:
Co je to autorské dílo? Mohu s cizím dílem nakládat, jak se mi zlíbí? Co si představit pod pojmem ochrana duševního vlastnictví? To jsou některé z otázek, na které žáci v tematickém bloku naleznou odpověď. Žáci postupně zjistí, co je to dílo a kdo je to autor. Zamyslí se nad problematikou plagiátorství jak z pohledu autora, tak i z pohledu plagiátora. Závěrem si žáci jako redakce časopisu vytváří pravidla, kterými by se člověk měl řídit při psaní odborného textu, aby ctil autorský zákon.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 6: Cituji, tedy jsem
ANOTACE:
Co je to citace? Jak vypadá? A umím správně citovat? Tak právě na tyto otázky odpovídá obsah i jeho didaktické uchopení v tematickém bloku. Žáci se seznámí s tím, jak legálně používat zdroje, které sami nevytvořili, poznají a učí se využívat tzv. volné zdroje. Žáci si osvojí základy citování a poznají důležité informace o knize jako nosiči. Osvojí si orientaci v typech zdrojů, ze kterých citují, chápou principy citace při použití vybraného zdroje, ať již v offline nebo online prostředí.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 7: Tvořím svůj text, jsem tvůrce
ANOTACE:
Jak má vypadat odborný text, když ho mám sám napsat? Jak mám při psaní postupovat? Tematický blok formou workshopu provede žáky procesem tvorby vlastního odborného textu. V úvodu žáci definují úskalí, se kterými se během tvorby odborného textu setkávají. Pojmenují si útvary, které nejčastěji tvoří a seznámí se se základními prvky vizuálního zpracování odborného textu. Pomocí specifických metod žáci hledají témata svých textů a učí se, jak vyhledat co nejširší škálu informací k tématu. Workshop simuluje práci redakce, kdy jednotliví členové skupiny tvoří vlastní texty a jeden z nich v roli redaktora práci skupiny koordinuje. V rámci reflexe se k procesu tvorby vlastního textu vrátí - žáci se učí sdílet vlastní zkušenosti, pojmenovat vlastní úspěchy a úskalí, se kterými se během tvorby odborného textu setkali.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 8: Chci sklidit potlesk
ANOTACE:
Jak mám prezentovat své dílo? Jak můžu zaujmout své posluchače? Tematický blok se zaměřuje na přípravu prezentace a její samotnou realizaci. Prostřednictvím několika aktivit se žáci seznámí s pojmy verbální a neverbální komunikace, naučí se některé z technik, pomocí kterých je možné zvládat stresové situace a trému nejen při prezentování. Uvědomí si důležitost přípravné fáze před samotnou prezentací. Ve fázi uvědomění si významu informací žáci prezentují svůj vlastní odborný text a učí se výkon svůj i druhých hodnotit. Na závěr si veškeré nabyté znalosti zformují do podoby kresby dokonalého prezentujícího.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
MOTIVAČNÍ MATERIÁL PRO CÍLOVOU SKUPINU
Komiksový příběh
Forma: komiks Délka: 2 strany A4 (úvodní + příběhová) Tento komiks lze využít jako motivační prvek v úvodu výukového programu, případně opakovaně, pokud je program rozložen do delšího času, k připomenutí zaměření programu. |