Schopnost komplexně pracovat s informacemi, tedy informační gramotnost, v komplementaci s gramotností čtenářkou a digitální, patří ke stěžejním kompetencím člověka umožňujícím kvalitní a úspěšný profesní i osobní život v informační společnosti 21. století.[1] Vzdělávací program Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text pro věkovou kategorii žáků z 8. – 9. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8 a 6letého gymnázia je zacílen na to, aby žáci sekundárního stupně vzdělávání získali a posílili své dovednosti pracovat s informacemi při tvorbě odborného textu a jeho prezentaci, rovněž aby si uvědomili, že při rozvíjení informační gramotnosti (také gramotnosti čtenářské a digitální) je důležitou institucí vzdělávání knihovna, poskytující rozsáhlý informační fond a služby pro člověka 21. století.
|
|
Stručný průvodce programem
|
Podrobný popis výukového programu
STÁHNĚTE ve formátu: PDF, DOC
Velikost souboru: 2 MB Počet stran: 148 Práce s žáky se SVP: PDF, DOC Závěrečná zpráva z ověření: PDF Dokument obsahuje pojetí výukového programu (cíl, forma, klíčové kompetence, metody a způsoby realizace, potřebné zabezpečení, předpokládané náklady), podrobně rozpracovaný obsah programu, metodickou část, přílohovou část a evaluaci programu
|
Komplet pracovních a metodických listů ke stažení (ZIP)
Soubor obsahuje
|
Formát souboru: ZIP
Velikost souboru: 100 MB |
Portfolia pro žáky
PDF soubory materiálů, které žák dostává do ruky k jednotlivým lekcím.
|
TEMATICKÉ BLOKY
Následující sekce anotuje jednotlivé tematické bloky a odkazuje na konkrétní sady podpůrných materiálů
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOCX (MS Office 365) a PDF.
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOCX (MS Office 365) a PDF.
Tematický blok 1: Bádám na internetu
ANOTACE:
Úvodní tematický blok vzdělávacího programu je zaměřen na získávání informací na internetu. Žáci ověřují a upevňují si své dosavadní znalosti a schopnosti orientace v online prostředí. Vyhledávání pomocí internetových zdrojů, odkazů a encyklopedií žáci využívají k získávání potřebných informací. Aktivity se zaměřují především na čtenářské a informační strategie, které jsou klíčové pro další tematické bloky
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 2: Bádám v knihovně
ANOTACE:
Centrem tematického bloku je knihovna a její služby pro žáka 21. století. Tematický blok má za cíl rozvíjet u žáků jejich povědomí o možnostech vyhledávání informací v unikátním knihovním prostředí. Tematický blok se primárně zaměřuje na seznámení žáků s knihovnou, jejími službami a možnostmi při vyhledávání zdrojů informací. Služby knihovny jsou žákům představeny pomocí skupinové hry s cílem naučit žáky se samostatně v knihovně orientovat.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 3: Bádám odborně i neodborně
ANOTACE:
V rámci tematického bloku se žáci seznamují s druhy publicistických žánrů ve vztahu k jejich funkci (pobavit, informovat, poskytnout názor). Po fázi evokace s provokující fotografií jsou žáci atraktivní formou seznamováni s různými publicistickými formáty a zkoumají znaky, na jejichž základě je lze rozlišit. Dále je probrán význam rozpoznávání jednotlivých žánrů, například ve vztahu k jejich důvěryhodnosti a spolehlivosti.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 4: Bádám mimo text
ANOTACE:
Cílem výukového bloku je to, aby žáci poznali a osvojili si porozumění méně známých informačních zdrojů typu obrazová informace, audiovizuální informace a informace z mluveného slova. Za pomoci aktivizačních metod žáci rozvíjejí čtenářské strategie (např. kritické posuzování textu) a jsou schopni informace na různých úrovních analyzovat, srovnávat a interpretovat. Výukový blok vede k rozvíjení kreativity a tvůrčího pohledu žáků a zdokonalování komunikačních schopností. Žáci si také upevní své znalosti v online prostředí.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 5: Bádám v historii
ANOTACE:
Tematický blok vychází ze snahy rozvíjet u žáků jejich povědomí o práci s informacemi vztahujícími se k historii. Žáci se učí vnímat fakt, že každá informace vzniká v určitém čase a má různou souvislost s dobou, v níž je posuzována. Žáci posilují svoji historickou gramotnost, jsou vedeni k posuzování historické fotografie z hlediska doby, kdy byla pořízena. Žáci reflektují současné běžně dostupné nástroje, které mohou poskytnout historický pohled na současnost. V aktivitách pracují s historickými prameny, včetně digitalizovaných dobových map.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 6: Bádám a tvořím
ANOTACE:
Žáci se v tomto tematickém bloku seznámí s tématem a tvorbou zvukových nahrávek, tzv. podcastů, v aplikaci Anchor. Učí se kriticky analyzovat text a následně jej interpretovat i kreativně přetvářet do zvukové podoby.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 7: Bádám a píšu
ANOTACE:
Žáci se věnují problematice tvorby hesel na Wikipedii. Seznámí se s tréninkovou aplikací Pískoviště a učí se přidávat nová hesla, či vylepšovat ta stávající. Seznámí se s citačním manažerem Citace PRO a učí se tvořit skrze nástroj základní citace zdrojů. Učí se pracovat s informacemi a následně je interpretovat a použít při tvorbě dokumentu.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 8: Bádám a prezentuji
ANOTACE:
Žáci se věnují problematice tvorby hesel na Wikipedii. Seznámí se s tréninkovou aplikací Pískoviště a učí se přidávat nová hesla, či vylepšovat ta stávající. Seznámí se s citačním manažerem Citace PRO a učí se tvořit skrze nástroj základní citace zdrojů. Učí se pracovat s informacemi a následně je interpretovat a použít při tvorbě dokumentu.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
MOTIVAČNÍ MATERIÁL PRO CÍLOVOU SKUPINU
Komiksový příběh
Forma: komiks Délka: 2 strany A4 (úvodní + příběhová) Tento komiks lze využít jako motivační prvek v úvodu výukového programu, případně opakovaně, pokud je program rozložen do delšího času, k připomenutí zaměření programu. |