Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text
Vzdělávací program “Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text” je zaměřen na věkovou kategorii žáků středních škol ukončených maturitní zkouškou.
Stěžejním cílem je posílení schopnosti pracovat s odbornými a žánrově různorodými online a offline informacemi a na jejich základě sestavovat odborný text přiměřeně svému věku. Důraz je kladen na rozvoj kritického myšlení a osvojení základů citační etiky. |
|
Stručný průvodce programem
Materiál určený pro lektory k rychlé orientaci v obsahu a struktuře výukového programu. Dokument lze stáhnout a vytisknout.
|
Podrobný popis výukového programu
Dokument obsahuje pojetí výukového programu (cíl, forma, klíčové kompetence, metody a způsoby realizace, potřebné zabezpečení, předpokládané náklady), podrobně rozpracovaný obsah programu, metodickou část, přílohovou část a evaluaci programu
|
Komplet pracovních a metodických listů ke stažení (ZIP)
Soubor obsahuje
|
Formát souboru: ZIP
Velikost souboru: 56 MB |
Portfolia pro žáky
PDF soubory materiálů, které žák dostává do ruky ke všem lekcím.
|
TEMATICKÉ BLOKY
Následující sekce anotuje jednotlivé tematické bloky a odkazuje na konkrétní sady podpůrných materiálů
1) pracovní listy pro žáky - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOC a PDF.
1) pracovní listy pro žáky - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOC a PDF.
Tematický blok 1: Výběr tématu práce
ANOTACE:
Úvodní tematický blok vzdělávacího programu je zaměřen na základní principy informační gramotnosti a na metody a nástroje pro volbu tématu odborné práce. Stěžejní část cílí na práci s klíčovými slovy, jejich identifikování a následné vhodné rozšíření či zúžení. Díky těmto osvojeným kompetencím jsou žáci schopni vybrat si takové odborné téma, se kterým budou pracovat v dalších tematických blocích vzdělávacího programu.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
Tematický blok 2: Vyhledávání informačních zdrojů v knihovně
ANOTACE:
Druhý tematický blok dále rozvíjí kompetence v informační gramotnosti, je zaměřen na využití zdrojů potřebných pro zpracování odborného textu, které nabízí knihovna. Žáci si osvojí vyhledávání pomocí klíčových slov v online knihovním katalogu a v relevantních elektronických informačních zdrojích, které knihovna zpřístupňuje. Zároveň se žáci orientují v prostředí dané knihovny jako její uživatelé.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
Tematický blok 3: Vyhledávání informačních zdrojů na internetu
ANOTACE:
Třetí tematický blok je zaměřen na možnosti a specifika vyhledávání internetových zdrojů k odborné práci. Jsou představeny nejznámější internetové vyhledávače relevantní pro odborné práce středoškoláků a žáci s nimi prakticky pracují. Důraz je kladen na osvojení schopnosti rozšířeného vyhledávání (především vyhledávání pomocí booleovských operátorů, vyhledávání obrázků) pro potřeby celoživotního učení.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
Tematický blok 4: Hodnocení zdrojů a struktura textu
ANOTACE:
Vzdělávacím obsahem čtvrtého tematického bloku je jedna z klíčových oblastí informační gramotnosti a současně kompetence pro život ve 21. století – kritické zhodnocení vyhledaných textů a posouzení jejich relevantnosti vzhledem k zvolenému tématu. Žák zhodnotí věrohodnost a kvalitu zdroje, ze kterého bude čerpat při tvorbě vlastního textu, porozumí struktuře textu, najde prostředky textové návaznosti a seřadí části textu podle textové návaznosti. Žák pracuje s jazykovými příručkami.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
Tematický blok 5: Zpracování textu
ANOTACE:
V rámci pátého tematického bloku, který je doporučeno realizovat ve výukovém bloku dvou po sobě jdoucích 90timinutových vyučovacích hodin, žáci samostatně tvoří odborné texty na základě vyhledaných a zhodnocených materiálů. Tvorbě textu předchází aktivity zaměřené na problematiku citování a etického užití vyhledaných zdrojů. V koncipování odborného textu žáci uplatňují již získané kompetence v informační gramotnosti a digitálních dovednostech.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
Tematický blok 6: Prezentace a vzájemné hodnocení
ANOTACE:
Šestý tematický blok rozvíjí u každého žáka kompetenci peer to peer hodnocení – dovednost posoudit věcně text svého spolužáka na základě znalostí nabytých v průběhu předchozích vyučovacích hodin a dát spolužákovi relevantní zpětnou vazbu na vytvořený text. Zároveň se tento tematický blok věnuje kompetenci prezentování zpracovaného tématu pomocí online nástrojů.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
Tematický blok 7: Projev a vystupování
ANOTACE:
Závěrečný shrnující blok vzdělávacího programu Bádám v knihovně a píši svůj odborný text obsahem reflektuje tři důležité součásti tvorby odborné práce s využitím kompetencí informační gramotnosti i klíčových kompetencí dle daných RVP: a) prezentování tématu na veřejnosti, b) obhájení vlastních výsledků práce a c) schopnost srozumitelně představit nejdůležitější zjištěná fakta. Součástí vzdělávacího obsahu shrnujícího tematického bloku je problematika neverbální komunikace a řeči těla – metody pro rozmluvení, odstranění nervozity a uvolnění před veřejným vystoupením.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
|
MOTIVAČNÍ MATERIÁL PRO CÍLOVOU SKUPINU
Komiksový příběh
Forma: komiks Délka: 2 strany A4 (úvodní + příběhová) Tento komiks lze využít jako motivační prvek v úvodu výukového programu, případně opakovaně, pokud je program rozložen do delšího času, k připomenutí zaměření programu. |