Společný vzdělávací program učitelů a učících knihovníků v dílčích částech reflektuje téma informace a jejího významu v cestě žáka celoživotním učením. Jedna rovina vzdělávacího programu řeší problém vzdělávání v množství interakcí s informacemi, kterým je jedinec vystaven. Aby bylo možné potřebné informace v průběhu celoživotního vzdělávání nalézt, pochopit, vyhodnotit a dále využívat, je vhodné naučit se používat k tomu různé nástroje. E-čtečky, myšlenkové mapy, grafy, schémata, organizéry informací, kreativní zpracování textů i obrazových materiálů, funkce sociálních sítí – to vše může být vhodnými prvky rozvoje informační a mediální gramotnosti nebo kritického myšlení v rámci celoživotního učení. Druhá rovina programu řeší problematiku čtenářských strategií a informační i digitální gramotnosti v běžných životních situacích na úrovni odpovídající věku cílové skupiny, které je program určen.
|
|
Stručný průvodce programem
Materiál určený pro lektory k rychlé orientaci v obsahu a struktuře výukového programu. Dokument lze stáhnout a vytisknout.
|
Podrobný popis výukového programu
STÁHNĚTE ve formátu: PDF, DOC
Velikost souboru: 3 MB Počet stran: 250 Specifika žáků s SVP: PDF, DOC Zpráva z ověřování: PDF Dokument obsahuje pojetí výukového programu (cíl, forma, klíčové kompetence, metody a způsoby realizace, potřebné zabezpečení, předpokládané náklady), podrobně rozpracovaný obsah programu, metodickou část, přílohovou část a evaluaci programu
|
Komplet pracovních a metodických listů ke stažení (ZIP)
Soubor obsahuje
|
Formát souboru: ZIP
Velikost souboru: 66 MB |
Portfolia pro žáky
PDF soubory materiálů, které žák dostává do ruky k jednotlivým lekcím.
|
TEMATICKÉ BLOKY
Následující sekce anotuje jednotlivé tematické bloky a odkazuje na konkrétní sady podpůrných materiálů
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOCX (MS Office 365) a PDF.
1) pracovní listy pro žáky (v úložišti označené počáteční číslicí 4) - zadání úloh na pracovních listech, úlohy na přemýšlení, křížovky a luštěnky, obrazový materiál
2) metodické listy a klíče pro lektory (v úložišti označené počáteční číslicí 5) - způsob práce s pracovními listy a úlohami, vyřešené úlohy
Dokumenty jsou ve formátu DOCX (MS Office 365) a PDF.
Tematický blok 1: Informační etika
ANOTACE:
V prvním tematickém bloku Informační etika: umím s informacemi eticky zacházet se žáci seznámí s termínem informační etika a jejími implikacemi pro osobní život žáka. Informační etika je spojena s autorským zákonem, zákonem na ochranu osobních údajů, krádeží identity, kyberšikanou, kodexy různých profesí apod. V průběhu výuky jsou žáci konfrontováni s konkrétními případy, které musejí vyřešit na základě svých znalostí a svého svědomí. V tematickém bloku se žáci učí komunikovat tváří v tvář, používat logické argumenty a zachovávat pravidla slušnosti.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 2: Fake News
ANOTACE:
Tematický blok Fake news: umím rozpoznat zavádějící informace seznamuje žáky se základními pojmy (dezinformace, fake news, manipulativní obsah, hoax) a rozvíjí schopnosti žáků rozpoznat zavádějící obsah v rozličných zdrojích a podobách. Žáci si uvědomí nutnost informace ověřovat a poznají nástroje, které jim k tomu mohou pomoci.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 3: Argumentační fauly
ANOTACE:
Tematický blok Argumentační fauly: umím rozpoznat manipulativní informace seznamuje žáky s termínem argumentační faul a rozvíjí schopnosti žáků rozeznávat manipulativní obsah. Na základě analýzy internetové diskuse se žáci snaží uvědomit si důležitost efektivní komunikace, správné argumentace, zásady netikety i kultivace internetové komunikace a internetového prostředí. Rovněž se učí chápat možnost volby – pokud diskuse není smysluplná, nemusí do ní vstupovat.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 4: Reklama
ANOTACE:
Tematický blok Reklama: umím vyhodnotit informace z reklamy seznamuje s termínem reklama a její všudypřítomností. Žák dokáže rozlišit manipulativní techniky v reklamě i ze strany obchodníků, což posílí jeho kritické myšlení. Hravou formou pozná, že ideální svět reklamy neexistuje. Žák se seznámí s regionálním tiskem a weby a možnostmi inzerovat v nich. Žák se učí sám vyhodnotit, jaká forma propagace je nejefektivnější.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 5: Formální dokumenty
ANOTACE:
Tematický blok Formální dokumenty: umím doplnit informace do dokumentů každodenní potřeby žáky seznámí s termínem dokumentová gramotnost. Její potřeba a význam s rozvojem informačních a komunikačních technologií stoupá, stejně jako potřeba umět využívat nejen různé typy uměleckých textů, ale také mnoho praktických dokumentů, jako jsou návody, popisy, příbalové letáky, smlouvy, formuláře, dotazníky nebo grafy. Tento tematický blok je zaměřen na techniky a nástroje využitelné při rozvíjení dokumentové gramotnosti v kontextu celoživotního vzdělávání. Tematický blok reflektuje aktivizační principy výuky a prohlubuje dovednosti žáků v oblasti získávání a zpracování informací z dokumentů, s nimiž se běžně setkávají.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 6: Knižní džungle
ANOTACE:
V tematickém bloku Knižní džungle: umím hledat informace o knize se žák setká s informacemi, které jsou důležité pro informovanou volbu knihy, především z oblasti beletrie. Žák se seznámí se zásadními informacemi o knize a prostřednictvím realizátora pozná široké spektrum informačních zdrojů, včetně vydavatelských a technických údajů o knize. Žák se učí orientovat se v informačních zdrojích, z nichž může čerpat inspiraci při hledání knih ke čtení s ohledem na svůj věk i čtenářské dovednosti. Žák dle svých možností porozumí nebo si prohloubí porozumění významu citace, samostatně se snaží vytvořit citaci.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 7: Komunikující místo
ANOTACE:
Tematický blok Komunikující místo: umím si vyhledat informace o místě, kde žiji se zabývá informačními zdroji z místa, ve kterém žáci žijí či studují. Žáci se s informačními zdroji seznamují, analyzují je, posuzují je a hodnotí pomocí marketingového nástroje SWOT analýza. Žáci si během tematického bloku dle svého osobního maxima prohlubují dovednost shromažďovat informace, analyzovat je a sumarizovat je tak, jak je potřebné v procesu celoživotního vzdělávání. Žák účastí na tematickém bloku rozvíjí jak informační, tak mediální i dokumentovou gramotnost a vhodně tak prohlubuje dovednosti získané v ostatních tematických blocích vzdělávacího programu.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
Tematický blok 8: Digitální wellbeing
ANOTACE:
Vzdělávací a osvětový tematický blok Digitální wellbeing: umím být v rovnováze s informacemi žáky seznamuje s možnostmi a nástroji digitálního wellbeingu, se základními termíny této oblasti, jakými jsou např. digitální detox, digitální rovnováha, digitální stopa. Žák si během tematického bloku uvědomí možnou souvislost mezi svým chováním v prostředí sociálních sítí a budoucím profesním životem. V průběhu se žák rovněž seznamuje s nástroji vhodnými k digitální rovnováze a na závěr žák dle svých schopností zhodnotí výhody a nevýhody digitálních technologií v soukromém i profesním životě.
|
SADA PRACOVNÍCH A PODPŮRNÝCH MATERIÁLŮ
(4 - pracovní listy, 5 - metodiky a klíče) |
MOTIVAČNÍ MATERIÁL PRO CÍLOVOU SKUPINU
Komiksový příběh
Forma: komiks Délka: 2 strany A4 (úvodní + příběhová) Tento komiks lze využít jako motivační prvek v úvodu výukového programu, případně opakovaně, pokud je program rozložen do delšího času, k připomenutí zaměření programu. |