CO NEBYLO V UČEBNICI
  • Úvodní strana
  • O projektu
  • ZAPOJENÉ SUBJEKTY
  • Vzdělávací programy
    • VP2
    • VP3
    • VP9
  • Kontakt
  • ADMIN

Tématický modul 1 - Na cestě od autora ke čtenáři v knihovně

Společný vzdělávací program knihovníků a učitelů reflektující tematický modul č. 1 Na cestě od autora ke čtenáři v knihovně dává nahlédnout na fenomén knihy z různých a pro žáky mladšího školního věku dosud neznámých úhlů pohledu.  Jedna část vzdělávacího obsahu je zaměřena na seznámení s funkcemi knihovny v současné znalostní společnosti, vše v konkretizaci k lokalitě, v níž se daná knihovna nachází. Žáci získají mj. poznání profesí, které zaměstnanci knihovny vykonávají nejen pro to, aby žáci nalezli v knihovně vždy to, za čím do ní přišli. Ve vzdělávacím obsahu programu je dále historie knihovny v zrcadle důležitých událostí našich dějin i v kontextu místně zakotveného vzdělávání a propojení činnosti knihovny a školy. Pro edukační cíle jsou využity autentické dobové publikace a archivní materiály knihovny. Třetí část programu je věnována tomu, že knihovna není jen místem půjčování knih a časopisů, ale prostorem, kde lze zažít zajímavá setkání s texty, spisovateli, obrázky, hudbou či mluveným slovem. Tato část programu navazuje na předchozí části a je zaměřena na tematiku vzniku textu a jeho cesty od autora přes (překladatele) vydavatelství a tiskárnu až do skladu, regálu, katalogu či archivu knihovny. Součástí vzdělávacího obsahu programu je tematika písma, knižní kultury, ilustrací, žánrovosti textů, elektronických knih, hudebních nosičů, audioknih apod. Je využito kritické práce s textem, herních a zábavných činností s včetně práce s ICT. Program reflektuje aktivizační principy výuky s cílem využít optimálního potenciálu každého žáka daného stupně vzdělávání (včetně talentovaných dětí). Vzdělávací obsah programu je provázán s RVP pro předškolní a základní vzdělávání včetně průřezových témat a s konkrétními ŠVP.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 1
​Na cestě od autora ke čtenáři v knihovně pro věkovou kategorii žáků z 1. – 2. ročníku ZŠ
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 2
​Na cestě od autora ke čtenáři v knihovně pro věkovou kategorii žáků z 3. – 5. ročníku ZŠ

Tématický modul 2 - S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení

​Společný vzdělávací program knihovníků a učitelů v dílčích částech reflektuje téma informace a její význam v cestě za celoživotním učením. První část programu řeší problém vzdělávání v množství interakcí s informacemi, kterým je jedinec vystaven. Aby bylo možné potřebné informace v průběhu celoživotního vzdělávání nalézt, pochopit, vyhodnotit a dále využívat, je vhodné naučit se používat k tomu různé nástroje. E-čtečky, myšlenkové mapy, grafy, schémata, organizéry informací, kreativní zpracování textů i obrazových materiálů, funkce sociálních sítí – to vše může být vhodnými prvky rozvoje informační a mediální gramotnosti nebo kritického myšlení v rámci celoživotního učení. Druhá část programu řeší problematiku čtení s porozuměním a informační gramotnosti v běžných životních situacích na úrovni odpovídající věku cílových skupin, kterým je program určen. Pro každodenní život je důležité umět přečíst s porozuměním a využívat nejen různé typy uměleckých textů, ale také mnoho praktických dokumentů, jako jsou jízdní řády, návody, popisy, příbalové letáky, smlouvy, formuláře, dotazníky, grafy, schémata nebo přihlášky.  Tato část programu je zaměřena na techniky a nástroje využitelné při rozvíjení dokumentové informační gramotnosti v kontextu celoživotního vzdělávání.  Program reflektuje aktivizační principy výuky a cílem využít optimálního potenciálu každého žáka daného stupně vzdělávání (včetně talentovaných dětí). Vzdělávací obsah programu je provázán s RVP pro základní i střední vzdělávání včetně průřezových témat a s konkrétními ŠVP. 
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 3
S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení pro věkovou kategorii žáků z 3. – 5. ročníku ZŠ
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 4
- S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení pro věkovou kategorii žáků z 6. – 7. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8letého gymnázia
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 5
S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení pro věkovou kategorii žáků z 8. – 9. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8 a 6letého gymnázia
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 6
S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení pro věkovou kategorii žáků SŠ s ukončenou maturitní zkouškou

Tématický modul 3 - Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text

​Pojem „badatelská práce“ může znít dětem a mládeži tajemně a zároveň dobrodružně. Ve spolupráci knihovny a školy je v tomto tematickém modulu koncipován vzdělávací program, v němž se propojí zajímavá edukační témata s badatelskými principy výuky. V programu je realizována mj. metoda místně zakotveného učení, díky níž budou žáci zpracovávat konkrétní místní témata z historie, folkloru, zeměpisu, literatury, umění, politických dějin, ekologie apod.; pomocí kritické práce s různými zdroji informací získají žáci kompetence komplexně pracovat s fondem knihovny a službami, které knihovna poskytuje (online katalog, elektronické informační zdroje apod.). Díky rozvoji informační gramotnosti posílí schopnost tvorby odborných výstupů typu referát, ročníková práce či seminární práce nebo práce v rámci středoškolské odborné činnosti. V rámci vzdělávacího programu budou mít žáci možnost získat a rozvíjet také kompetence prezentovat a sdílet výstupy prostřednictvím knihovny. Součástí vzdělávacího obsahu programu bude také aktuální citační gramotnost, která jako edukační téma není běžným vzdělávacím obsahem školní výuky, zatímco v knihovnách je součástí informačního vzdělávání. Ctít autorskoprávní aspekty, naučit se eticky pracovat s informacemi, například správně citovat cizí texty při vlastním odborném psaní, nekopírovat ledabyle z internetu, nebýt plagiátorem apod., patří ke kompetencím člověka žijícího v informační společnosti. Program reflektuje aktivizační a hravé principy výuky, badatelské edukační metody budou využívat práci s různorodými reálnými žánrovými texty. Cílem je využít optimálního potenciálu každého žáka daného stupně vzdělávání (včetně talentovaných dětí). Vzdělávací obsah programu je provázán s RVP pro základní i střední vzdělávání včetně průřezových témat a s konkrétními ŠVP.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 7
​ Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text pro věkovou kategorii žáků z 6. – 7. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8letého gymnázia
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 8
Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text pro věkovou kategorii žáků z 8. – 9. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8 a 6letého gymnázia
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 9
Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text pro věkovou kategorii žáků SŠ s ukončenou maturitní zkouškou
Picture
Picture
Picture
  • Úvodní strana
  • O projektu
  • ZAPOJENÉ SUBJEKTY
  • Vzdělávací programy
    • VP2
    • VP3
    • VP9
  • Kontakt
  • ADMIN